x

ACTIE 1B. TEKST 250 WOORDEN + 1 BEELD

De wereld is complex. Te complex voor een mens om te begrijpen.
Het begrijpen en het ‘akkoord’ zijn met de invloeden op je leven om je heen is een belangrijk element in een gezond bewustzijn.
Om toch het gevoel van een begrip op de wereld te hebben, gaan we beelden op de wereld projecteren. Deze beelden kunnen we zelf produceren of kunnen ons worden aangeboden.

Vaak vormen de mensen met eenzelfde beeld een groep. Naarmate men er meer van overtuigd is dat de wereld samenvalt met het beeld, naarmate dat er geen uitzondering op of verandering aan dat beeld wordt toegelaten, beginnen er grenzen op te treden tussen deze groepen. De twee groepen kunnen zich dan niet meer mengen.
De ene groep speelt vaak een rol in het beeld van de andere groep.

Transgressie is je bewust, door één of andere noodzakelijk, uit je beeld en omgeving begeven om er na een periode terug in te treden. Door uit je beeld te treden, door de wereld en jezelf vanuit andere perspectieven en in alle complexiteit waar te nemen, gebeurt er iets. (weet nog niet want niet geprobeerd)

Verandering is een bewuste transformatie van (een deel) van je beeld en omgeving voor een ongedefinieerde periode. Verandering is veel meer uit een zelfbewuste keuze. Het is niet het verlaten van je beeld en omgeving, het is het veranderen van je beeld en omgeving.









Sorry voor de cringe.

TUSSENSTAND 1-0

Tussentijds Overzicht

(basis referentie structuur: the city is not a tree!)

Over [Beeld – Grens] in het domein van de kunst en de architectuur.

Thema’s:
1. Het Architectuurbeeld
2. De façade
3. Het scherm
4. Het paspoort
5. De dood
?.

Linken:
A. Mensen die grenzen oversteken – transgressie
1. toerisme 3. catphishing rijken 4. Migratie 5. wie leeft gaat dood

B. Massa (overal veel van alles) The world + the work = the world
1. massa aan beelden 3. massacultuur

C. Interventies maken (theoretisch) Ontwerp(en)/ Uitvoeren
3. de website

Ook dat nog:
XX Het ei: over methodiek en inhoud

Referenties:
Literatuur
Guy Debord, De Spektakelmaatschappij, Het wereldvenster, Baarn. 1976 (1971)

Lieven De Cauter, De capsulaire beschaving, NAi Uitgevers, Rotterdam. 2019

Jean Baudrillard, Simulacra and Simulation, The University of Michigan Press, Michigan. 1994 (1981)

Georges Bataille, Het blauw van de hemel, Yves Gevaert Uitgever, Brussel. 2000 (1979)

Bart Verschaffel, De zaak van de kunst, AenS/books, Gent. 2011

Adolf Loos, Architectuur en al het andere, Nai010 uitgevers, Rotterdam. 2016

Wim Cuyvers, Tekst over Tekst, Stroom, Den Haag. 2005

Bernard Tschumi, The Architectural Paradox, Studio International, MIT Press, Cambridge, September 1975

Foucault, Michel. Of other Spaces, in: Michiel Dehaene en Lieven De Cauter (eds.), Heterotopia and the City. Public Space in a Postcivil Society, London: Routledge, 2008, pp. 12-29.

Koolhaas, Rem. “The generic City.” S,M,L,XL, Monacelli Press, 1995, pp. 1239-1264.

Thesis
Nijs, Joachim. Nation Building Nature, Universiteit Gent, 2018.

De Laet, Cleo, Wouter Davidts, and Tijl Vanmeirhaeghe. Kledingstuk Als Architectuurobject Voor Daklozen. Master of Science in de ingenieurswetenschappen: architectuur.

Film

Muziek
Weyes Blood – movies

Architectuur
Montavoi-x/es

Organisaties

Beeldende kunst

Doelen:
A. Fysieke interventies uitvoeren
B. Meer opbouwen van niet-literatuur referenties
C. losse, eventuele toekomstige bibliografie: Tafuri, Mitchell, Foucault, Deleuze, Leach, …